Tuesday 6 September 2011

~keTupat Sotong ..perghhhh sdp sungguh...hehehe ~ :)

Korang suka x makan ketupat sotOng???? hehehe aku suka sngt2 makan ketupat soTong ni.. :)
aku sempat tnya ma aku cara2 nk buat ketupat sotong ni n  ma aku ckp senang jew nk bt ...
ni aku sertakan Resipi Ketupat Sotong...hek3 :D
BAHAN-BAHAN:
10 ekor sotong sederhana besar
1 cawan beras pulut
2 cawan santan sederhana pekat
1 keping gula melaka atau orang kelate panggil nisam..he3
sedikit garam
gula secukup rasa
sehelai daun pandan
10 btng lidi 3-4cm

CARA-CARA:
1)Bersihkan beras pulut.Rendam dngn santan selama 30 minit.Toskan beras.Santan yg telah direndam beras itu dimasukkan ke dalam periuk..
2)Bersihkan sotong.keluarkan kepalanya..
3)Isikan beras pulut ke dlm sotong 1/3 penuh.Tutupkan dngn kepala sotong.Cucuk dngn lidi supaya kepala x tercabut.Masukkan kedalam periuk yg ada  sntn td..
4)Masukkan garam,gula melaka n daun pandan .Masak sehingga pekat.
5)Ambik kuah td sedikit dan rasa sama ada da cukup manis atas tidak..Kalo blom manis bolehla tambah gula lagi...hek3 :)
DONE..SELAMAT MENCUBA YEA..Muahahahaahaha :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...